Tartalomjegyzék

Szeretettel köszöntjük leendő új családjában! Tisztában vagyunk vele, hogy milyen komoly áldozatot jelent az Ön számára ez az elhatározás, ha a tájékoztatónk alapján úgy dönt, hogy igénybe veszi szolgáltatásainkat.

Tudjuk, hogy ez a döntés nem könnyű! Munkatársainkkal ígérjük Önnek, hogy mind szolgáltatásainkkal, mind pedig az Otthon felszereltségével igyekszünk elnyerni az Ön és hozzátartozói elismerését. Kérjük figyelmesen olvassák el az intézményünk által kínált lehetőségeket és az ebben foglaltaknak megfelelően szíveskedjenek eljárni.

Bármilyen problémájuk, kérdésük adódna, kérjük keressenek meg bennünket, hogy segíthessünk.

Mély tisztelettel:

Nyitrainé Kis Katalin
Zagyvaparti Idősek Otthona igazgatója

 

Elérhetőségek:

Honlap: www.zagyvaparti.hu

Telefon: 56/366-533/17-es mellék; 56/368-033/17-es mellék;

Fax: 56/368-033/10-es mellék

E-mail címe:
Ez az email cím védett a spam robotoktól. A megtekintéséhez JavaScript szükséges.
Ez az email cím védett a spam robotoktól. A megtekintéséhez JavaScript szükséges.

 

 

 

 

Az Idősekért Alapítvány 1997-ben jött létre, 2004-től közhasznú alapítványként működik. Az Alapítvány kiemelt céljai a Zagyvaparti Idősek Otthonában élők kulturális, foglalkoztatási igényeinek színesítése, életkörülményeinek javítása, tárgyi feltételek kiegészítése.

Az Alapítvány tagjai rendszeresen, ünnepekhez kapcsolódva foglalkozásokat szerveznek az otthon lakói részére, illetve ajándékokkal lepik meg az ellátottakat, előadó művészeket hívnak, kirándulásokat szerveznek.

Folyamatosan törekszik az Alapítvány Kuratóriuma az otthonban élők esélyegyenlőségét fenntartani, személyi segítéssel, információkhoz való juttatással (kísérés bevásárolni, könyvtárba, előadásra, aktivitás fenntartása sétával, tornával, szellemi vetélkedő), hitélet gyakorlásával, családi kapcsolatok fenntartásával, mentálhigiénés segítségnyújtással, beszélgetéssel.

Kapcsolatot ápolnak a helyi és környékbeli civil szervezetekkel, az Alapítvány tagja a Városi Civil Fórumnak is. Megragad valamennyi pályázati lehetőségeit céljaival összhangban.

Amennyiben Ön és családja is egyetért az Idősekért Alapítvány céljaival, kérjük adója 1%-át juttassa el részünkre.

Adószám: 18833197-1-16

Ha céljainkat anyagi javakkal is támogatni tudja, számlaszámunk:

70300053-10016587 (Újszász és Vidéke Takarékszövetkezet)

Szívesen fogadunk természetbeni felajánlásokat is.

 

 


Az Időskorúak Szociális Otthonának történeti áttekintése

Az Orczy család egyike Magyarország legrégebbi nemesi családjának, melynek eredete az Árpádok idejéig vezethető vissza.

Orczy István 20 évig volt jász-kun kapitány. 1721-ben az erdélyi lázadás leverésének jutalmául a nádortól Újszász-pusztát domícióba kapta.

A család eddig kisnemesi származású volt, de Orczy István felesége és gyermekei bárói rangot kaptak 1736-ban. Bár a család tulajdonában volt Újszász-puszta, mégis csupán 100 év múlva költözött ide Orczy György, aki felépítette a klasszicista stílusú kastélyt 1830 körül.

Az egy emeletes kastélyt elölről is és hátulról is 6 db, hosszában vájatolt, dór oszloppal alátámasztott terasz díszíti. Az épülethez tartozó 65 holdnyi erdőt (az egykori kastély angol-kertjét - 1991-ben parkerdő) 1890-ben csatolták Újszászhoz. 1936-ban a kastélyt az Orczy család élvezeti jogon lakta.

A II. világháború alatt német katonai kórházként működött a kastély. 1944 őszén a kastélyt bombatámadás érte, azonban az épületben mégsem esett kár.

A front elvonulása után tehát épségben megmaradt a kastély, amely áldozatul esett a környék lakosai fosztogatásának. Az épület az államosítás után teljesen használhatatlanná vált. Ekkor már az Egészségügyi Minisztérium tulajdonát képezte. Az újjáépítést még 1956-ban megkezdték, azonban az október végi forradalmi események félbeszakították. Az újjáépítés folytatására csak 1959-ben került sor.
Intézményünk 1960. június 22-én nyitotta meg kapuit, mint szociális otthon. Ezen a napon fogadta intézményünk az első lakókat.

Az intézet beindítása nehéz körülmények között történt. Elektromos áramszolgáltatást csak novembertől kaptunk. A munkamódszerek kialakulatlanok, a dolgozók többsége szakképzetlen volt. Kis létszámú munkacsoport látta el a feladatot. Tapasztalat hiányában kezdetleges módszerekkel és eszközökkel dolgoztak. Lovas kocsival történt az élelmiszerek beszerzése. A betegszállítást is ezzel oldották meg.

1960-ban, a működés kezdetekor a dolgozói létszám 20 fő volt.

A fejlődésre való törekvést igazolja, hogy 1964-ben már újabb 100 férőhely átadására nyílt lehetőség.

1980-ban újabb 37 férőhelyes gondozási egységet alakítottunk ki. Még ebben az évben átadták az akkori elvárásoknak megfelelő 400 adagos konyhaüzemet. Az intézetben a legnagyobb ágylétszám 267 férőhely volt.

Az idő múlásával a szakmai elvárások mércéje egyre magasabbra került. Az intézet folyamatosan képeztette dolgozóit. A társadalmi átalakulás következtében a gondozottak összetétele is megváltozott. Már nemcsak a betegeket, fogyatékosokat kell ápolnunk, hanem a szociálisan rászorultakat, káros szenvedélyekkel küzdőket is.

Jelenleg intézményünk befogadóképessége: 150 fő

Az Intézmény bemutatása

 

 

A gondozást, ápolást 4 gondozási egységen végezzük. A kastély épületében I-II. osztályon 100 főt gondozunk összesen 29 szobában. A szobáink 2-6 ágyasak.

A kastély épület emeletén 108 m2-es társalgó áll a lakók rendelkezésére, mely helyet ad a foglalkoztatásnak és számos rendezvénynek. Az I. Osztályon társalgó, a II. Osztályon elkülönített folyosórész szolgál TV nézésre, beszélgetésre.

 

 

A II. Osztályon található a központi étterem, mely társalgó hiányában foglalkoztató helyiség funkcióját is betölti.

Az intézmény 2. számú épülete a III-IV. Osztály, ahol 100 fő gondozására nyílik lehetőség, 2 illetve 4 ágyas szobákban, összesen 33 szobában. Valamennyi szobában beépített szekrények és hideg- meleg vizes kézmosó szolgálja lakóink kényelmét. A szobák minden osztályon alapbútorzattal rendelkeznek, ezért csak indokolt esetben az intézmény igazgatójának engedélyével van lehetőség nagyobb bútorok elhelyezésére. A III. Osztályon 45 m2-es társalgó áll a lakók rendelkezésére, ahol a Tv nézés, foglalkoztatás és számos rendezvény lebonyolítása zajlik.

 

 

A III. Osztályon továbbá 40 m2-es étterem található, ahol azok a lakók étkeznek, akik mozgásukban korlátozottak és a központi ebédlőbe átjárni nem tudnak. A IV. Osztályon elkülönített folyosórészen és a III. Osztály éttermében van lehetőség a lakóknak az étkezésre. A IV. Osztályon társalgó hiányában az elkülönített folyosórészen történik a foglalkoztatás és a Tv nézés, beszélgetés. Az I. illetve a III. Osztályon található éttermünk reprezentatív, kulturált étkezést biztosít lakóink számára. Lehetőség van az I., II., III., IV. Osztályokon házaspárok elhelyezésére. Minden osztályon van nővér szoba, orvosi szoba (orvosi rendelő). Az intézményben lévő vizesblokk szám szerinti megoszlása: 8 fürdőszoba /15 tusoló/, 22 WC.


Az otthon teljes körű ellátást biztosít, mely tartalmazza:

Egészségügyi ellátást

  • Az intézmény biztosítja a rendszeres orvosi felügyeletet,
  • Szükség szerint a szakorvosi ellátást, emellett folyamatosak a preventív jellegű szűrővizsgálatok,
  • Gondoskodik a napi 24 órás, orvosi útmutatás alapján végzett, vezetői ápolói irányítás mellett szakápolói felügyeletről.

 

Mentálhigiénés ellátást

Intézményünkben gondoskodunk az ellátást igénybe vevő személyek mentálhigiénés ellátásáról, melynek keretében biztosítjuk:

  • A személyre szabott bánásmódot
  • A konfliktushelyzetek kialakulásának megelőzése érdekében az egyéni, csoportos megbeszélést
  • A szabadidő kulturált eltöltésének feltételeit
  • Az ellátottak családi és társadalmi kapcsolatai fenntartásának feltételeit
  • A gondozási tervek megvalósítását, a mindennapi életvitelhez szükséges szociális készség fejlesztését
  • A hitélet gyakorlásának feltételeit
  • Segítjük, támogatjuk az intézményen belüli kis közösségek, társas kapcsolatok kialakulását és működését

 

Vallásgyakorlás

A lakók hitéletének gyakorlásában a katolikus esperes és a református lelkész nyújt segítséget.

 

Foglalkoztatást

 

 

Intézményünkben igyekszünk mindent megtenni az ellátottak testi- lelki aktivitása fenntartásának megőrzésének érdekében. Az ellátottak korának, egészségi állapotának, képességeinek és egyéni adottságainak figyelembe vételével a gondozás során valósítjuk meg tervezett programjainkat, melyek körébe az alábbi tevékenységek tartoznak: Az aktivitást segítő fizikai tevékenység keretében sétákat teszünk az intézményt körülvevő zöld övezetben. Aktivitást segíti az intézményen belüli ház körüli munkába való bevonás. Az otthon ellátottainak életét változatossá és színessé teszik a szórakoztató és kulturális tevékenységek.

 

 

Ehhez különféle társasjátékok, sakk, malom, dominó, kártya, kisebb sporteszközök, televíziók, videómagnók, cd-s- magnós- rádiók állnak rendelkezésre. Igény szerint tervezünk autóbuszos kirándulásokat az ország nevezetesebb tájaira. Ellátottaink részt vehetnek kiscsoportos, nagycsoportos foglalkozásokon, közös beszélgetéseken. Minden ellátott részére hozzáférhető a könyvtár, mely hetente két alkalommal tart nyitva. Szervezünk felolvasásokat, közös zenehallgatást.

 

Ruházattal és textíliával való ellátást

 

 

Az intézményben élők többsége saját ruházattal rendelkezik. Akinek nincs megfelelő mennyiségű és minőségű saját ruházata, az otthon - a teljes körű ellátás keretében- kiegészíti azt.

 

A lakók ruházatának, textíliájának mosását, vasalását, javítását

 

 

A saját és az intézmény által kiadott ruhát és fehérneműt a mosás, vasalás, illetve esetleges javítás után mindig ugyanaz a személy kapja vissza használatra. Ezt a monogram és osztály diszkrét megjelöléssel biztosítjuk.

 

Étkezést

Az otthon napi háromszori étkezést biztosít (normál étrend szükség szerint speciális, pl. epekímélő, cukros, stb.), egy fő étkezés főtt étel, az ellátottak egészségi állapotának, a vonatkozó előírásoknak megfelelően, higiénikus, kulturált körülmények között. Az Intézmény 400 adagos főzőkonyhával rendelkezik

 

Térítési díjak

A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért személyi térítési díjat kell fizetni.

A személyi térítési díjat az ellátott jövedelme terhére állapítja meg a fenntartó szerv, melynek összege nem haladhatja meg a havi jövedelem 80%-át.

Az Önkormányzat 14/2013. (IX.25.) önkormányzati rendeletével módosított 29/2011. (XII.21.) önkormányzati rendelete értelmében a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások személyi térítési díjára vonatkozó jogszabály alapján:

  • 93.300 Ft/hó/fő
  • 3.110 Ft/nap/fő

összegben határozta meg a térítési díjat!

Fizetés elmulasztása esetén: Felszólítás, majd jogi úton való megtérítés.

 


 

A házirend alapvető szabályai

Minden ellátást igénybe vevő személy erkölcsi kötelessége olyan magatartást tanúsítani, hogy az intézményben az együttélés békés, családias legyen.

Étkezések rendje:

  • reggeli 8-8:30 óra
  • ebéd 12-13 óra
  • vacsora 17-18 óra

Látogatási idő: 9-19 óráig.

 

Az intézménybe behozható tárgyak köre:

Korlátozás nélkül behozható tárgyak köre:

  • Személyes ruházat
  • Tisztálkodási szerek
  • Személyes használati tárgyak.

Szükség szerint behozható tárgyak köre:

  • Kerekes szék
  • Szobai WC.

Intézményvezetővel egyeztetve:

  • Bútor
  • Kerékpár
  • TV használat (külön térítési díj ellenében)
    • Kastély épületben: 500 Ft/hó
    • Új épületben 200 Ft/hó
  • Hűtő használat(külön havi térítési díj ellenében, 400 Ft/hó).

 

Egyéb fontosnak tartott szabályok:

Értékmegőrzést vállalunk.

Kapcsolattartás a hozzátartozókkal, ismerősökkel.

 

Intézményi ellátás megszűnésének szabályai:

Hatályos jogszabályok szerint.

 

Panaszjog

Intézményvezető, érdekképviseleti fórum (évente intézményünkben újraválasztjuk), ellátott-jogi képviselő, fenntartó szerv.

 

Az intézményben ellátottakról az alábbi adatokat kell nyilvántartani:

  • Személyi azonosító adatok
  • Tartásra kötelezett személyazonosító adatai
  • Közeli hozzátartozó neve, címe, elérhetősége
  • Rendszeres jövedelem, ingó, ingatlan vagyon
  • Egészségügyi adatok
  • Nyilatkozattételek.

 


A szociális otthon 1960-ban kezdte meg működését. Megyénk szociális ellátó rendszerében a bentlakásos intézmény úttörő szerepet vállalt. Tapasztalatok, szakemberek hiányában a gondozás kezdetben csak a humánumra, az empátiára és az emberek tenni akarására épült.

Az évtizedek alatt állandó fejlesztések, bővítések eredményeként napjainkban 200 idős, fogyatékos ember ellátását végzik.

Nyugalmat árasztó parkja az idősek pihenését szolgálja. Épületei teljes körű felújításra várnak, így az intézet dolgozóinak mérhetetlen erőfeszítésébe kerül, hogy elfogadható körülményeket teremtsenek az ellátásra szorulóknak.

A kollektíva 114 tagja közül 69 már több mint 10 éve dolgozik az idősek szolgálatában. Az ápoló személyzet és a mentálhigiénés csoport dolgozóinak a hosszú évek alatt szerzett gyakorlata, a hivatása iránt érzett elkötelezettsége a záloga a kimagasló szakmai munkának. A folyamatos továbbképzések biztosítják az idős emberek számára az ápolás, gondozás szakszerűségét. Ezt bizonyítja, hogy az otthon lakói közül többen 30-40 évet is eltöltöttek az intézményben.

A szakmai vezetés nagy hangsúlyt helyez a családias légkör kialakítására, az emberséges, szeretetteljes bánásmódra, az ellátottakkal és hozzátartozóikkal való személyes jó kapcsolat kiépítésére.

Az otthonlakók egészségügyi ellátása példamutató. Az intézeti orvos szakmai igényessége magas követelményszintet állít a dolgozók elé. A betegségek megelőzésére felvilágosító előadásokat, diétás tanácsadásokat, mozgásterápiás foglalkozásokat szerveznek.

A betegek gyógyulása érdekében gondoskodnak a legmodernebb gyógyászati segédeszközök, kényelmi eszközök beszerzéséről is. A lelki gondozás terén a mentálhigiénés csoport érdemei elismerésre méltók. Az előgondozástól a beilleszkedés segítésén keresztül jutnak el az idős ember legbensőbb érzéseihez. Támaszul szolgálunk a szociális ügyek intézésében, a foglalkoztatásban, segítik a hitélet gyakorlását, elkísérik a gondozottakat utolsó útjukra.

Az otthon dolgozói becsülettel és lelkiismeretesen végzett feladataikon túl bekapcsolódnak a település szociális ellátásának segítésébe. Évtizedek óta szervezzük és adunk helyet a véradásnak. Kapcsolatot tartunk segélyszervezetekkel, külföldi adományozókkal.
Valamennyi intézeti dolgozó egyként tud mozdulni a nehéz helyzetek megoldására, élvezi az ellátottak és hozzátartozóik megbecsülését, bizalmát, és ez a legfontosabb.

 

Szakmai díj, 2005

Az intézmény szakmai díjat vehetett át 2005-ben:
A kitüntetést átvették: Mérész József igazgató és Bakó Józsefné intézetvezető főnővér


Tisztelt Hozzátartozó, Kedves leendő Lakónk!

Ebben a cikkben tájékoztatást kívánunk adni Önöknek arról, miként lehet intézményünkbe felvételt nyerni.

Az 1993. évi III. törvény módosítása kimondja:

  • Az a nyugdíjkorhatárt betöltött személy kérheti a felvételét, aki önmaga ellátására nem, vagy csak folyamatos segítséggel képes, és akinek ellátása folyamatos gyógyintézeti kezelést nem igényel.
  • Kivételes méltányosságból az a 18. életévét betöltött személy is felvehető, aki betegsége miatt nem tud önmaga ellátásáról gondoskodni.
  • Az idősek otthonában kell ellátni azt a személyt, akinél a külön jogszabályban meghatározott szerv a demencia körében középsúlyos, vagy súlyos kórképet állapít meg.

 

Az intézménybe történő felvétel, az ellátás igénybevétele önkéntes, kérelemre történik. A formanyomtatványt a szociális intézmény igazgatójánál kell benyújtani. A kérelem formanyomtatványát az intézményünkből tudja beszerezni, vagy a www.ujszasz.hu honlapról tud letölteni.

 

 

Ezúton kérjük Önöket, hogy a kérelem formanyomtatványának minden pontját legyenek szívesek kitölteni. 2008. január 1-től csak olyan kérelmeket áll módunkban elfogadni, melyek pontosan ki vannak töltve és az alábbiakban felsorolt dokumentumok másolatai mellékelve vannak.

A kérelemhez csatolni szükséges:

  • nyugdíjról, életjáradékról, családi pótlékról, fogyatékossági támogatásról utolsó szelvényt, vagy számlakivonatot
  • személyi igazolvány másolatát
  • egyedül élésről igazolás (hozzátartozó halotti anyakönyvi kivonatát)
  • rokkantsági, illetve munkaképesség csökkenéséről határozatot (OOSZI)
  • fogyatékossági támogatás megállapításáról határozatot (szakvéleményt)
  • kiemelt családi pótlék megállapításáról határozatot
  • ajándékozási-, tartási-, öröklési szerződésről másolatot
  • végrendelet másolatát
  • gondnok kirendelő határozatot
  • ha rendelkezésre állnak: leletek, szakvélemények, zárójelentések másolatát

Az intézmény igazgatója a kérelmet nyilvántartásba veszi.

Az intézmény igazgatója által kijelölt személy elvégzi az előgondozást (meglátogatja a kérelmezőt a tartózkodási helyén).

Előgondozás alkalmával: tájékozódnak az ellátást igénylő életkörülményeiről, egészségi állapotáról, szociális helyzetéről, ellátásra való jogosultságának fennállásáról. Tájékoztatást adunk: az intézménnyel kötendő megállapodás tartalmáról, térítési díj összegéről.

Továbbá-e látogatás alkalmával a mentálhigiénés csoport tagjai segítségével kitöltenek egy formanyomtatványt, mely a gondozási szükséglet megállapításához szükséges. Ennek alapján az ORSZI (Országos Rehabilitációs és Szakértői Intézet) szakvéleményt készít, mely szükséges az ellátás igénybevételéhez. Fontos, hogy tudják: 2008. január 1-től csak és kizárólag az vehető fel, aki rendelkezik a fent említett szakvéleménnyel (ezt a határozatot az Időskorúak Szociális Otthona kéri meg a település szerint illetékes szervtől).

Arról, hogy pontosan milyen dokumentum szükséges az előgondozó személy ad felvilágosítást látogatása alkalmával.

A fentiek figyelembevételével rendkívül fontos, a szükséges dokumentumok, orvosi igazolások hiánytalan pótlása.

Férőhely üresedése esetén a nyilvántartásba vett várakozó értesítés útján (behívólevél postázása után) behívásra kerül.

Beköltözéskor az ellátást igénybe vevővel az intézmény igazgatója "Megállapodást" köt, melyről az előgondozás során kapnak felvilágosítást.

Tudjuk és átérezzük, hogy bizonyos esetekben az elhelyezés valóban sürgős mind a leendő lakónk és a család részéről. A határozat megérkeztéig azonban sajnálatos módon nem áll módunkban gondozottat fogadni. Ezért is rendkívül fontos, a kérelem mielőbbi beadása, különös tekintettel az adatok pontosságára, hiszen a pontatlanul, vagy hiányosan kitöltött papírok, újabb napokkal hosszabbíthatják a várakozást. Mindez a változás számos új adatszolgáltatást eredményez, melynél ezúton is kérjük az Önök maximális segítségét.

 

Az otthonba költözéshez az alábbi érvényes okmányok szükségesek

 

  • Személyazonosító igazolvány
  • Lakcímet igazoló hatósági igazolvány
  • Személyi számot igazoló okirat
  • Társadalombiztosítási igazolvány /TAJ kártya/ a választott orvos rovat kitöltésével
  • Legutolsó havi nyugdíjszelvény
  • Születési anyakönyvi kivonat
  • Családi állapotot igazoló okirat:
    • házassági anyakönyvi kivonat
    • házastárs halotti anyakönyvi kivonata
    • elvált állapotot igazoló okirat
  • Amennyiben rendelkezik vele:
    • adóigazolvány
    • közgyógyellátási igazolvány
    • hadirokkant igazolvány
  • Végrendelet
  • Föld haszonbérleti szerződés
  • Még folyamatban lévő hivatalos ügyeinek iratai
  • Ajándékozási, tartási, stb. szerződések
  • Ingatlan tulajdont igazoló tulajdoni lap
  • Meghatalmazás, ha ügyeit rokonai intézik
  • Gondnok kirendelő határozat
  • Rokkantsági felülvizsgálattal kapcsolatos iratok
  • Rokkantsági megállapításával kapcsolatos iratok
  • Bármilyen okból járadék megállapítására utaló okirat
  • Egészségügyi dokumentáció:
    • kórházi zárójelentések
    • kontroll vizsgálat időpontjára utaló irat
    • gondozási könyvek (syncumar szedés, magas vérnyomás stb.)
    • jelenleg szedett gyógyszerek listája és napi adagja

 

Újszász 2020©

A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. Adatvédelmi nyilatkozatunkat honlapunkon elolvashatja.