Az Újszászi Gimnázium és Műszaki Szakközépiskola rajz és műalkotás elemzés oktatásáról
1) A rajz és műalkotás elemzés tantárgy oktatása a gimnázium 1. és 2. osztályában, a szakközépiskolai rendszeren belül pedig a 3. és 4. osztályban történik. A heti egy óra időtartam rendkívül leszűkíti a lehetőségeket, így az oktatott anyag - ennek megfelelően - a művészettörténeti korszakok legfontosabb elemeinek, ismertetőjegyeinek megbeszélésére korlátozódik. (Elsajátítása esetén azonban ez a tudás is elegendő (megfelel) egy átlagos műveltségű embernek!)
A művészettörténeti oktatás mellett fontos szerepe van a rajz gyakorlati megvalósításának is, amelyet az elemzésekhez kapcsolódóan iktattam közbe (pl. a görög vázafestészet megismerése után vázákat, korsókat rajzolnak a tanulók 2-3 órában).
2) A képzőművészet szövevényes világát ennyi idő alatt lehetetlen megismerni, azonban ez az időkeret is elegendő arra, hogy a tanuló betekintést kapjon abba a folyamatba, ami magában foglalja a kis ceruzarajztól a monumentális székesegyházakig, az őskori barlangok képeitől a modern freskókig, s a primitív népek fafaragásaitól a bronzból és márványból készült szoboróriásokig a műalkotások legkülönbözőbb nemeit.
A művészettörténet időrendi beosztása az alábbiak szerint történik:
Őskor:
- a paleolit és neolit kor európai emlékei
Ókor:
- Egyiptom
- Égei és görög művészet
- Róma művészete
Középkor:
- Román művészet
- Gótikus művészet
Újkor:
- Reneszánsz (kiemelten Leonardo és Michelangelo munkássága)
- Barokk és rokokó
- Klasszicizmus
- Romantika
- Realizmus és naturalizmus
- Impresszionizmus (Monet és barátai)
- A XX. század különböző irányzatai.
A felsoroltakon belül minden irányzatnál kiemelten foglalkozunk magyar vonatkozású tevékenységgel.
A jobb megértés és megérttetés érdekében rendelkezésre áll a 140 füzetből álló HÍRES FESTŐK sorozat.
3) A manuális készség gyakorlati fejlesztésére nagyon kevés idő áll rendelkezésre. Ez a két év alatt kb. 10 órányi tevékenység arra elegendő, hogy kiválasszam az átlagosnál jobb rajzkészségű tanulókat.
Folyamata:
- A tanulókkal való első találkozás után a kockológia fogalomkörébe tartozó mértani testek (kocka, gúla, kúp, henger, gömb) rajzolása modellek alapján.
- A görög-római művészethez kapcsolódóan vázák, korsók, egyéb használati tárgyak, csendéletek rajzolása.
- A reneszánsz, barokk és klasszicizmus inspirál arra, hogy ezen anyagrészek után próbálkozzanak a tanulók emberi fej rajzolására élő modellről. (Itt végképpen kiderül, hogy osztályonként melyik az az egy-két tanuló, aki rajztechnikailag kiemelkedik társai közül.)
Ezek az órák rendkívül hangulatosak, hiszen pl. az élő modellek saját társaik, s komoly versengés zajlik azért, hogy ki tudja hasonlatosabban megrajzolni az osztálytársát.
Az természetes, hogy a tanári segítés mind elméleti, mind gyakorlati téren folyamatosan igényelt, s jelen van.
4) Említettem, hogy vannak tanulók, akik kiemelkednek társaik közül.
Ennek kiaknázása és a munka nagyobb közösség előtt való bemutatása érdekében honosítottam meg, hogy a legjobb rajzokat év végén kiállítás keretében bemutatjuk az iskola tanári és tanulói közösségének.
Külön ösztönzést jelentett (jelent), hogy saját festményeimet is ezekkel a tanulói rajzokkal együtt mutatjuk be.
Legutóbb nagy aktivitásra buzdított, hogy néhány festményemet felajánlottam a díjazottaknak.
5) A 2005-2006-os tanév újabb reményeket csillantott fel ezen a területen azzal, hogy lehetőséget kaptam rajzszakkör szervezésére.
Ebben a munkában 8 tanuló vesz részt különböző évfolyamokból.
A cél egyértelmű: rajztanári szakra való felkészítés és a rajzkészség mélyebb elsajátítása.