Az újszászi születésű festőművészt a rajzolás és a színek világa már gyermekkorában teljesen lenyűgözte. Középiskolai évei alatt a Szolnoki Művésztelepen igyekezett rajzkészségét fejleszteni előbb Chiovini Ferenc, később Baranyó Sándor keze alatt.
Tanítói, majd bölcsész diploma megszerzése után, a munka mellett is rendíthetetlen szerelemmel rajzol, fest. Festményeit rendszeresen hívják hazai kiállításokra, s tagja a Független Magyar Szalonnak.
Munkái elismeréseiként 2004. januárjában megkapta a Jász-Nagykun-Szolnok Megye Művészeti Díját, szeptemberben pedig városunk díszpolgára lett.
Önéletrajz
Nevem: Simon János, 1944. szeptember 16-án születtem Újszászon. Általános iskoláimat is itt végeztem a Nagykerti (jelenleg: Kertvárosi) intézményben. Érettségi vizsgát Szolnokon a Verseghy Ferenc Gimnáziumban szereztem.
Sikertelen tanárképző és képzőművészeti főiskolai felvételi után munkát vállaltam irodai munkakörben. Később főiskolán pedagógus (tanítói) oklevelet szereztem, majd egyetemen, bölcsészettudományi karon diplomáztam.
A rajzolás, festés mindig meghatározó jelentőségű volt életemben, ezért látogattam a főiskola rajz szakkollégiumát, ezért írtam diplomamunkámat az egyetemen esztétikából, s ezért képeztem rajzkészségemet Chiovini Ferenc, majd Baranyó Sándor festőművészek műhelyében. A művészeti irányzatok közül a posztimpresszionista szemlélet áll hozzám legközelebb (vagyis lenyűgöz a tiszta impresszionisták színfolt elmélete, de nem tagadom a konkrét jelenségek megjelenítését, mégpedig konkrét megjelenítését sem). Persze a témától függően realista képeim is vannak.
Önálló és közös kiállításokon 30 éves koromtól részt veszek. Néhány képem külföldön is megtalálható: például Franciaországban, Németországban, Lengyelországban vagy Romániában. Magyarországon cégek és egyének sok képemet megvásárolták, de településünk rendezvényeinek díjaként is számtalan munkámat felajánlottam. Tagja vagyok a Független Szalon Képzőművészeti Egyesületnek.
Távolabbi elképzeléseim között szerepel egy - már elkezdett, s 30-35 képből álló - Jézus sorozat elkészítése. (Megjegyzem: Jézus életét, életének fontos állomásait próbálom megfesteni nagyméretű táblaképeken, s nem a kálváriát!)
További terveim között szerepel, hogy kiemelkedő portrékat fessek. A tájképfestés pedig örökös témám marad.
Számomra nagy jelentőséggel bír, hogy 9-10 éve tanítom a helyi középiskolában a rajz-művészettörténet tárgyat. Az iskolában 2005-től bevezettük a külön rajz tanítását szakköri keretek között.
Családi állapotomról annyit, hogy nős vagyok, feleségem több mint 40 évig volt a helyi általános iskola tanítója. A lányunk szintén tanár, a Szigligeti Színház ének tanára és korrepetítora.
Az Újszászi Gimnázium és Műszaki Szakközépiskola rajz és műalkotás elemzés oktatásáról
1) A rajz és műalkotás elemzés tantárgy oktatása a gimnázium 1. és 2. osztályában, a szakközépiskolai rendszeren belül pedig a 3. és 4. osztályban történik. A heti egy óra időtartam rendkívül leszűkíti a lehetőségeket, így az oktatott anyag - ennek megfelelően - a művészettörténeti korszakok legfontosabb elemeinek, ismertetőjegyeinek megbeszélésére korlátozódik. (Elsajátítása esetén azonban ez a tudás is elegendő (megfelel) egy átlagos műveltségű embernek!)
A művészettörténeti oktatás mellett fontos szerepe van a rajz gyakorlati megvalósításának is, amelyet az elemzésekhez kapcsolódóan iktattam közbe (pl. a görög vázafestészet megismerése után vázákat, korsókat rajzolnak a tanulók 2-3 órában).
2) A képzőművészet szövevényes világát ennyi idő alatt lehetetlen megismerni, azonban ez az időkeret is elegendő arra, hogy a tanuló betekintést kapjon abba a folyamatba, ami magában foglalja a kis ceruzarajztól a monumentális székesegyházakig, az őskori barlangok képeitől a modern freskókig, s a primitív népek fafaragásaitól a bronzból és márványból készült szoboróriásokig a műalkotások legkülönbözőbb nemeit.
A művészettörténet időrendi beosztása az alábbiak szerint történik:
Őskor:
- a paleolit és neolit kor európai emlékei
Ókor:
- Egyiptom
- Égei és görög művészet
- Róma művészete
Középkor:
- Román művészet
- Gótikus művészet
Újkor:
- Reneszánsz (kiemelten Leonardo és Michelangelo munkássága)
- Barokk és rokokó
- Klasszicizmus
- Romantika
- Realizmus és naturalizmus
- Impresszionizmus (Monet és barátai)
- A XX. század különböző irányzatai.
A felsoroltakon belül minden irányzatnál kiemelten foglalkozunk magyar vonatkozású tevékenységgel.
A jobb megértés és megérttetés érdekében rendelkezésre áll a 140 füzetből álló HÍRES FESTŐK sorozat.
3) A manuális készség gyakorlati fejlesztésére nagyon kevés idő áll rendelkezésre. Ez a két év alatt kb. 10 órányi tevékenység arra elegendő, hogy kiválasszam az átlagosnál jobb rajzkészségű tanulókat.
Folyamata:
- A tanulókkal való első találkozás után a kockológia fogalomkörébe tartozó mértani testek (kocka, gúla, kúp, henger, gömb) rajzolása modellek alapján.
- A görög-római művészethez kapcsolódóan vázák, korsók, egyéb használati tárgyak, csendéletek rajzolása.
- A reneszánsz, barokk és klasszicizmus inspirál arra, hogy ezen anyagrészek után próbálkozzanak a tanulók emberi fej rajzolására élő modellről. (Itt végképpen kiderül, hogy osztályonként melyik az az egy-két tanuló, aki rajztechnikailag kiemelkedik társai közül.)
Ezek az órák rendkívül hangulatosak, hiszen pl. az élő modellek saját társaik, s komoly versengés zajlik azért, hogy ki tudja hasonlatosabban megrajzolni az osztálytársát.
Az természetes, hogy a tanári segítés mind elméleti, mind gyakorlati téren folyamatosan igényelt, s jelen van.
4) Említettem, hogy vannak tanulók, akik kiemelkednek társaik közül.
Ennek kiaknázása és a munka nagyobb közösség előtt való bemutatása érdekében honosítottam meg, hogy a legjobb rajzokat év végén kiállítás keretében bemutatjuk az iskola tanári és tanulói közösségének.
Külön ösztönzést jelentett (jelent), hogy saját festményeimet is ezekkel a tanulói rajzokkal együtt mutatjuk be.
Legutóbb nagy aktivitásra buzdított, hogy néhány festményemet felajánlottam a díjazottaknak.
5) A 2005-2006-os tanév újabb reményeket csillantott fel ezen a területen azzal, hogy lehetőséget kaptam rajzszakkör szervezésére.
Ebben a munkában 8 tanuló vesz részt különböző évfolyamokból.
A cél egyértelmű: rajztanári szakra való felkészítés és a rajzkészség mélyebb elsajátítása.
2006. június 1-én Simon János festőművész és rajztanár szervezésében képkiállítás nyílt immár 4. alkalommal a gimáziumban diákjainak és az általa vezetett szakkör képeiből. A legjobb munkák alkotói könyvjutalomban részesütek, az első két helyezett a művész egy-egy festményét kapta. Fotó: Kovács Nándor
Realizmustól az absztraktig
Kiállítók: Bata Mihály (Tiszaföldvár), Bogár Katalin (Budapest), Magdó Attila (Budapest), ifj. Piller István (Budapest), Resánszky Mária (Budapest), Simon János (Újszász), Tarpataki Károly (Budapest)