Tartalomjegyzék

 

Simon János

Az újszászi születésű festőművészt a rajzolás és a színek világa már gyermekkorában teljesen lenyűgözte. Középiskolai évei alatt a Szolnoki Művésztelepen igyekezett rajzkészségét fejleszteni előbb Chiovini Ferenc, később Baranyó Sándor keze alatt.

Tanítói, majd bölcsész diploma megszerzése után, a munka mellett is rendíthetetlen szerelemmel rajzol, fest. Festményeit rendszeresen hívják hazai kiállításokra, s tagja a Független Magyar Szalonnak.

Munkái elismeréseiként 2004. januárjában megkapta a Jász-Nagykun-Szolnok Megye Művészeti Díját, szeptemberben pedig városunk díszpolgára lett.

 

Önéletrajz

Nevem: Simon János, 1944. szeptember 16-án születtem Újszászon. Általános iskoláimat is itt végeztem a Nagykerti (jelenleg: Kertvárosi) intézményben. Érettségi vizsgát Szolnokon a Verseghy Ferenc Gimnáziumban szereztem.

Sikertelen tanárképző és képzőművészeti főiskolai felvételi után munkát vállaltam irodai munkakörben. Később főiskolán pedagógus (tanítói) oklevelet szereztem, majd egyetemen, bölcsészettudományi karon diplomáztam.

A rajzolás, festés mindig meghatározó jelentőségű volt életemben, ezért látogattam a főiskola rajz szakkollégiumát, ezért írtam diplomamunkámat az egyetemen esztétikából, s ezért képeztem rajzkészségemet Chiovini Ferenc, majd Baranyó Sándor festőművészek műhelyében. A művészeti irányzatok közül a posztimpresszionista szemlélet áll hozzám legközelebb (vagyis lenyűgöz a tiszta impresszionisták színfolt elmélete, de nem tagadom a konkrét jelenségek megjelenítését, mégpedig konkrét megjelenítését sem). Persze a témától függően realista képeim is vannak.

Önálló és közös kiállításokon 30 éves koromtól részt veszek. Néhány képem külföldön is megtalálható: például Franciaországban, Németországban, Lengyelországban vagy Romániában. Magyarországon cégek és egyének sok képemet megvásárolták, de településünk rendezvényeinek díjaként is számtalan munkámat felajánlottam. Tagja vagyok a Független Szalon Képzőművészeti Egyesületnek.

Távolabbi elképzeléseim között szerepel egy - már elkezdett, s 30-35 képből álló - Jézus sorozat elkészítése. (Megjegyzem: Jézus életét, életének fontos állomásait próbálom megfesteni nagyméretű táblaképeken, s nem a kálváriát!)

További terveim között szerepel, hogy kiemelkedő portrékat fessek. A tájképfestés pedig örökös témám marad.

Számomra nagy jelentőséggel bír, hogy 9-10 éve tanítom a helyi középiskolában a rajz-művészettörténet tárgyat. Az iskolában 2005-től bevezettük a külön rajz tanítását szakköri keretek között.

Családi állapotomról annyit, hogy nős vagyok, feleségem több mint 40 évig volt a helyi általános iskola tanítója. A lányunk szintén tanár, a Szigligeti Színház ének tanára és korrepetítora.


 

Az Újszászi Gimnázium és Műszaki Szakközépiskola rajz és műalkotás elemzés oktatásáról

1) A rajz és műalkotás elemzés tantárgy oktatása a gimnázium 1. és 2. osztályában, a szakközépiskolai rendszeren belül pedig a 3. és 4. osztályban történik. A heti egy óra időtartam rendkívül leszűkíti a lehetőségeket, így az oktatott anyag - ennek megfelelően - a művészettörténeti korszakok legfontosabb elemeinek, ismertetőjegyeinek megbeszélésére korlátozódik. (Elsajátítása esetén azonban ez a tudás is elegendő (megfelel) egy átlagos műveltségű embernek!)

A művészettörténeti oktatás mellett fontos szerepe van a rajz gyakorlati megvalósításának is, amelyet az elemzésekhez kapcsolódóan iktattam közbe (pl. a görög vázafestészet megismerése után vázákat, korsókat rajzolnak a tanulók 2-3 órában).

2) A képzőművészet szövevényes világát ennyi idő alatt lehetetlen megismerni, azonban ez az időkeret is elegendő arra, hogy a tanuló betekintést kapjon abba a folyamatba, ami magában foglalja a kis ceruzarajztól a monumentális székesegyházakig, az őskori barlangok képeitől a modern freskókig, s a primitív népek fafaragásaitól a bronzból és márványból készült szoboróriásokig a műalkotások legkülönbözőbb nemeit.

 

 

A művészettörténet időrendi beosztása az alábbiak szerint történik:

Őskor:

- a paleolit és neolit kor európai emlékei

Ókor:

- Egyiptom

- Égei és görög művészet

- Róma művészete

Középkor:

- Román művészet

- Gótikus művészet

Újkor:

- Reneszánsz (kiemelten Leonardo és Michelangelo munkássága)

- Barokk és rokokó

- Klasszicizmus

- Romantika

- Realizmus és naturalizmus

- Impresszionizmus (Monet és barátai)

- A XX. század különböző irányzatai.

A felsoroltakon belül minden irányzatnál kiemelten foglalkozunk magyar vonatkozású tevékenységgel.

A jobb megértés és megérttetés érdekében rendelkezésre áll a 140 füzetből álló HÍRES FESTŐK sorozat.

3) A manuális készség gyakorlati fejlesztésére nagyon kevés idő áll rendelkezésre. Ez a két év alatt kb. 10 órányi tevékenység arra elegendő, hogy kiválasszam az átlagosnál jobb rajzkészségű tanulókat.

Folyamata:

  • A tanulókkal való első találkozás után a kockológia fogalomkörébe tartozó mértani testek (kocka, gúla, kúp, henger, gömb) rajzolása modellek alapján.
  • A görög-római művészethez kapcsolódóan vázák, korsók, egyéb használati tárgyak, csendéletek rajzolása.
  • A reneszánsz, barokk és klasszicizmus inspirál arra, hogy ezen anyagrészek után próbálkozzanak a tanulók emberi fej rajzolására élő modellről. (Itt végképpen kiderül, hogy osztályonként melyik az az egy-két tanuló, aki rajztechnikailag kiemelkedik társai közül.)

Ezek az órák rendkívül hangulatosak, hiszen pl. az élő modellek saját társaik, s komoly versengés zajlik azért, hogy ki tudja hasonlatosabban megrajzolni az osztálytársát.

Az természetes, hogy a tanári segítés mind elméleti, mind gyakorlati téren folyamatosan igényelt, s jelen van.

4) Említettem, hogy vannak tanulók, akik kiemelkednek társaik közül.

Ennek kiaknázása és a munka nagyobb közösség előtt való bemutatása érdekében honosítottam meg, hogy a legjobb rajzokat év végén kiállítás keretében bemutatjuk az iskola tanári és tanulói közösségének.

Külön ösztönzést jelentett (jelent), hogy saját festményeimet is ezekkel a tanulói rajzokkal együtt mutatjuk be.

Legutóbb nagy aktivitásra buzdított, hogy néhány festményemet felajánlottam a díjazottaknak.

5) A 2005-2006-os tanév újabb reményeket csillantott fel ezen a területen azzal, hogy lehetőséget kaptam rajzszakkör szervezésére.

Ebben a munkában 8 tanuló vesz részt különböző évfolyamokból.

A cél egyértelmű: rajztanári szakra való felkészítés és a rajzkészség mélyebb elsajátítása.


 

 


 

2006. június 1-én Simon János festőművész és rajztanár szervezésében képkiállítás nyílt immár 4. alkalommal a gimáziumban diákjainak és az általa vezetett szakkör képeiből. A legjobb munkák alkotói könyvjutalomban részesütek, az első két helyezett a művész egy-egy festményét kapta. Fotó: Kovács Nándor

 

Google Photos

 

Realizmustól az absztraktig
Kiállítók: Bata Mihály (Tiszaföldvár), Bogár Katalin (Budapest), Magdó Attila (Budapest), ifj. Piller István (Budapest), Resánszky Mária (Budapest), Simon János (Újszász), Tarpataki Károly (Budapest)

 

Google Photos

 

Újszász 2020©

A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. Adatvédelmi nyilatkozatunkat honlapunkon elolvashatja.