Tartalomjegyzék

Mi is az a "4H"!

Gyermek és ifjúsági mozgalom, melynek mottója: "Gondolkozva építs kezeiddel egy egészséges, tiszta és emberi világot!"

Négy angol szó:

Head = fej
Hands = kezek
Heart = szív
Health = egészséges

rövidítése, mely jelképezi a mozgalom céljait, az átgondoltságot, a gyakorlatiasságot, a humanizált és az egészséges életgondolatot. A fiatalok vállalkozó kedvére, kreativitására, sokoldalúságára épít. A természetes gyermeki kíváncsiságra alapozva ismertet meg az élethez szükséges praktikus ismeretekkel, technológiákkal, tevékenységekkel.

Fő célkitűzése az, hogy programjai révén a közreműködő gyerekeket, fiatalokat, öntevékenységre, gyakorlatias szemléletre, környezetük és közösségük iránt felelős magatartású polgárokká nevelje.

 

Tevékenységei:

  • egyszerű tevékenységek révén ismerteti meg a fiatalokkal a mező- és erdőgazdálkodás, a kézműipar, a kereskedelem, a környezetvédelem és a biotermelés alapjait, technológiai fogásait;
  • önállóságra, döntésképességre, rendszerességre nevel;
  • segíti a közösségi magatartás kialakulását, a társadalmi beilleszkedést;
  • egészséges életmódra, a természeti környezet megbecsülésére nevel;
  • lehetőséget biztosít más országok, kultúrák megismerésére.

A 4H gondolat születése

1986 elején, az USA-ban Hyde Bailey olyan munkálkodást kezdett az iskolákban, amellyel bátorította a tanárokat és a tanulókat a környező természet alaposabb megismerésére és a környezeti adottságok okos kihasználására.

1902-ben, Ohióban olyan társasköröket alapítottak, ahol minden vidéki lányt és fiút szívesen láttak, hogy megvitathassák a földművelést érintő problémákat. Ugyanebben az évben Illinois államban, kukoricatermelő versenyt rendeztek a fiataloknak.

Az 1910-es években a "fiúk-lányok klubjai" iránt fokozódó érdeklődés szükségessé tette a szervezeti felépítés reformját. A mozgalmat a szövetségi földművelési tárca felügyelete és finanszírozása alá vonták. Ohióban kezdetekben a háromlevelű lóhere egyes levelei szimbolikus jelentést kaptak oly módon, hogy a levelekben kirajzolódó három H betűhöz a fej (head), a szív (heart) és a kezek (heands) szavakat kapcsolták. 1911-ben megjelent a negyedik levelecske is a lóhere jelvényen, és ezzel egy újabb H betű, amely health-re, az egészségre utal. 1924-ben bejegyezték a 4H rövidítését, hivatalossá vált az elnevezés: "4H klub".

Egy idő után, a 4H körök a gyakorlati problémák megoldására, a szakmai képzés, a rendszeres mezőgazdasági alapismeretek oktatására szakosodtak. Így vált lassan a 4H alapelvévé a "Learning by doing", a "csinálva tanulás".

Kerülték a hagyományos osztálykeretekben történő oktatást, függetlenül attól, hogy a 4H munka egy részét iskolában vagy iskolán kívül teljesítették-e. Megindultak a tanulmányi kirándulások és kurzusok. Létrejöttek a kiállítási, egészségügyi és barkácsoló körök azzal a céllal, hogy a klubhoz tartozás időtartamát meghosszabbítsák.

Az egyre szélesebb körű és szerteágazó tevékenységet már nem tudták a tanítók és önkéntesek irányítani. Fokozatosan kiépült a fizetett tanácsadók közreműködésére alapuló szervezet, amely ma is az amerikai 4H mozgalom legfőbb támasza.

A mozgalom igen gyorsan terjedt világszerte. Európán kívül Közép- és Dél-Amerikában, egyes távol-keleti, valamint afrikai országokban. 1965-ben 4H típusú klubok 76 országban működtek, több mint 4 millió taggal. 1991-ben pedig már 98 országban, kb. 10 millió taggal.

A 4H gondolat Magyarországon

Az 1990-es években kezdődött el a 4h gondolat megismertetése és a társadalmi igények felmérése hazánkban. A mozgalom eszméje, értékei a megújuló magyar társadalom, közoktatás útkeresésének időszakában reális alternatívát jelenthetnek gyermekközösségek, ifjúsági csoportulások számára.

A szabadidőben végzett munka, az önkéntes szerveződés, az ökológiai gondolkodás és az egyéni autonómia olyan értéke a 4H mozgalomnak, amelyek nagy érdeklődést váltanak ki a gyerekek és a felnőttek körében.

Az Agrár- és Falusi Ifjúsági Szövetség (AGRYA) 1990-ben kezdte el - a finn és amerikai tapasztalatok alapján - a 4H mozgalom honosítását. A honosítási munkába bekapcsolódott az Iskolafejlesztési Alapítvány, s néhány agrár- és pedagógusképző intézmény. 1991. decemberében 12 klub alakította meg - egyelőre az AGRYA tagszervezetként - a Magyarországi 4H Klubok Szövetségét.

Az eddigi létrehozott 4H klubok 8-14 éves fiúkból és lányokból, vállalkozó kedvű patronáló felnőttekből (pedagógusok, szülők, agrárszakemberek, kézműves mesterek) szerveződtek. A klubok egyaránt megtalálhatók a kistelepülések általános iskoláiban, nevelőotthonokban, városi általános iskolákban, közművelődési intézményekben.

A 4h Szövetség vállalja a mozgalom tartalmával azonosuló, újító szándékú, az elszigeteltségből kilépni akaró közösségek támogatását, megfelelő szakmai segítséget kíván nyújtani, felvállalja a klubok országos, regionális érdekérvényesítését.

A 4H tevékenység központi finanszírozásához a klubok képviseletében közreműködik hazai és nemzetközi pályázatok készítésében, információs bázist épít ki, és működtet a klubok munkáját segítendő. Ezt szolgálja az 1994-ben alapított Magyarországi 4H Alapítvány is.

A program természetéből fakadóan egyedi utakon, a helyi közösség által megválasztott módon és tartalommal alakulhatnak meg a klubok. Van közművelődési intézmény, ahol kézművességgel foglalkozó spontán módon szerveződött kiscsoportok alakítottak önálló csoportot. Akad környezetvédő csoport, biotermelő kisközösség, új koncepcióval induló falusi iskola a 4H eszméjét felvállalók körében.

Lényegesnek tartjuk, hogy a klubok összetartó erőt, közösségi élményt nyújtó eseményeket szervezzen. A legfontosabb azonban az, hogy akkor válhat igazán progresszív hatásúvá a 4H Magyarországon, ha érvényesíteni tudja lehetséges tevékenységi körében alapelveit, vagyis

  • átmenti az ősi mesterségek fogásait;
  • az ember és a természet humanizált kapcsolatára nevel;
  • környezetkímélő technológiákat ismertet;
  • a föld, az állatok, a növények szeretetére nevel;
  • a városi életmód káros hatásait ellensúlyozva a városokban élő gyerekek számára betekintést nyújt a falusi környezetbe;
  • alkalmat biztosít idegen népek, nemzetek, kultúrák megismerésére,
  • önkéntes egyéni kibontakozásra ad teret, következetesen és differenciáltan is érdekeltté teszi a közös munkában részt vevő egyéneket és csoportokat;
  • klubkeretekben kulturált szórakoztató, ismeretbővítő programokat szervez.

A 4H program egyik célja, hogy a gyerekekben kialakuljon a környezetért felelős magatartás. Ismertessük meg a fiatalokat a környezeti problémák rendszerével, és lássuk el őket a problémák megértéséhez és kezeléséhez szükséges természettudományos és társadalmi ismeretekkel. A 4H filozófia alapján a környezetvédelmi szemléletnek, a környezeti nevelésnek az iskolai tanórákon kívüli mindennapok gyakorlatában kell megvalósulnia.

Rajtunk múlik, sikerül-e az utánunk jövő nemzedékeknek egy "zöld" világban élni a "kék" bolygón.

 

Újszász 2020©

A weboldalon cookie-kat használunk, amik segítenek minket a lehető legjobb szolgáltatások nyújtásában. Weboldalunk további használatával jóváhagyja, hogy cookie-kat használjunk. Adatvédelmi nyilatkozatunkat honlapunkon elolvashatja.