Tisztelt Kerékpár-tulajdonosok! Naponta közlekedve egyre többet hallok már-már fájdalom küszöböt súroló zajhatású járműveket. Az utóbbi időkben ezen kategóriába egyre többször kerékpárokat is be lehet sorolni. A büntetések elkerülése érdekében, a kerékpár tulajdonosokat kérném, szívleljék meg alábbi tanácsaimat:
- a gumikat jól pumpáljuk fel, mert a külső gumi lapos állapotban hamarabb tönkremegy, kiszakad a szelepe, és mellesleg sokkal nehezebb hajtani is a járművet. Új külső gumi vásárlása esetén a kevésbé bordázottat, vagy borda nélkülieket ajánlom, aszfalton könnyebb a haladás velük, s tovább is tartanak.
- ha a pedálmozgással egy időben állandó ropogó hangot hallunk, a lánc van megnyúlva, az cserére szorul. Jobbik eset, ha csak nyikorgó hangot hallat, ezt motorolajos kenéssel lehet megszüntetni. A disznózsírt és az étolajat mellőzzük, mert avasodik, kenőképessége csak néhány nap, és igen nehéz levakarni a felületekről. A kenőzsírt sem ajánlom, mert abba a por és egyéb szilárd szennyeződés beletapad, ami hamar elkoptatja a láncot és lánckerekeket.
- ha minden hajtókar fordulatkor hallunk normál kerékpáron kattanást, akkor a láncvédőn igazítsunk, s zajtalan állapotban rögzítsük. Van zajtalan helyzete a láncvédőnek!
- ha ütemes nyikorgást hallunk a pedálok lenyomásakor, a hajtókar van a tengelyen meglazulva. Normál kerékpároknál ilyenkor a hajtókar-ék hengeres oldali végére rá kell ütni kalapáccsal, és a rögzítő-anyáját 10-es villáskulccsal után kell húzni. Ha ennek ellenére sem javul meg, a néhány forintért kapható hajtókar-ékeket ki kell cserélni. Négyszögletes tengelyű kerékpároknál (újabb normál kerékpárok, verseny és Mountain Bike) a hajtókar tengely végén lévő jobbmenetes csavart, vagy anyát kell 14-es vékonyfalú dugókulccsal meghúzni.
- első váltóval is rendelkező többfokozatú kerékpároknál gyakran előfordul, hogy az első lánckerekek közül a kicsit használják a hátsó kiskerékkel egyidejűleg. Ilyenkor a hátsó váltó terelőgörgői nem tudják megfeszíteni a láncot, így a lánc előre és visszafutó szála összeér, és hamar elkopik a lánc. Azt ajánlom, sík terepen elöl csak a nagy és középső kerekeket használják, hátul bármelyik lánckerék használható. Az első váltót a baloldali, a hátsó váltót a jobboldali kormányrészen lévő karral, vagy markolattal lehet állítani. Ha az első lánckerekek felől gyenge, vagy erős ciripelő hang hallatszik, a váltó terelőlemeze a lánchoz állandóan hozzáér valamelyik oldalról. Ilyenkor a hang megszüntethető a bal kéznél lévő váltókar, vagy markolat elmozdításával. Ha a hang a váltó elmozdítása közben erősödne, akkor a kart, vagy markolatot a másik irányba kell elmozdítani a hang megszűnéséig.
Felhívnám szíves figyelmét továbbá minden kerékpáros társamnak a KRESZ szerint jelenleg érvényes kötelező tartozékok listájára (nélkülük, ittasan vagy szabálytalanul közlekedve nagy eséllyel kaphatunk nem kívánt büntetést):
- fehér színű első lámpa
- piros színű hátsó lámpa, amely legalább 150 méter távolságból is jól látható
- két egymástól független fék
- csengő
- borostyánságra színű küllőprizma legalább az első keréken
- fényvisszaverő ruházat, lakott területen kívül az úttesten éjszaka vagy rossz látási viszonyok között
- minimum egy hátsó piros színű fényvisszaverő prizma, ha a lámpa burkolatában nincs
A lámpák nem villoghatnak, folyamatos fénnyel kell világítaniuk. A villogás büntetendő. Azonban a ruhára, sisakra szerelt villogóra ez a szabály nem vonatkozik.
Bízom benne, hogy tanácsaim segítenek a kerékpárral kapcsolatos panaszokat megszüntetni.
Amennyiben a javasolt beavatkozások sem vezetnének eredményre, a bajok orvoslását bízzák szakemberre!
Mindenkinek örömteli kerékpározást kíván:
Juhász Attila
mérnöktanár, kerékpár doktor