Ezúttal is a vízben oldódó vitaminokról lesz szó, méghozzá a téli időszakban nagyon aktuális C-vitaminról. Talán ez a legismertebb vitamin, ráadásul magyar vonatkozása vitathatatlan. Tudományos neve: aszkorbinsav. A C-vitamin szerkezetének meghatározásában, hatásainak vizsgálatában Szent-Györgyi Albert az élen járt. 1932-ben neki sikerült elsőként nagy mennyiségű aszkorbinsavat előállítania a paradicsompaprika présnedvéből. Az aszkorbinsav elnevezés is az ő ötlete volt. Ezek után a rendelkezésre álló nagyobb mennyiségű vitamin szerkezetét meg tudták határozni, hatásait megfigyelhették. Már 1934-ben nekiláttak az ipari előállításnak. Szent-Györgyi Albert a C-vitamin azonosításáért és a biológiai oxidációs láncreakció kutatásában elért eredményeiért 1937-ben megkapta az orvosi és élettani Nobel-díjat.

Napjainkban már azt is tudjuk, hogy a természetes eredetű C-vitaminnak sokkal kedvezőbb hatásai vannak az emberre (L-aszkorbinsav), mint a vele azonos képletű, de alakjában némileg eltérő ipari úton előállított aszkorbinsavnak.

A C-vitamin hiányában általános testi leromlás, fokozott fertőzéshajlam, súlyos esetben ízületi- és csonthártya alatti bevérzések, gyulladások jelentkeznek. Egyik hiánybetegségét skorbutnak nevezzük, melyben az eddig felsoroltakon kívül jellemző az íny és bőrvérzés, mert az erek elvesztik eredeti rugalmasságukat, törékennyé válnak. Az erek eme állapota a magas vérnyomás betegségben szenvedőknek potenciálisan életveszélyes, hiszen a rigid erek repedéssel, töréssel reagálnak a hirtelen bekövetkező, erek falára gyakorolt nagy nyomásemelkedésre. A C-vitamin segíti a kollagén szintézist is, ami szintén kedvező az erek falának és a bőrünknek egyaránt. Az immunrendszer alkotóelemei is hatékonyabban működnek megfelelő C-vitamin ellátottság mellett.

Fokozott C-vitamin bevitelt igénylő állapotok közé tartozik a növekedés, fogáttörés ideje, terhesség, szoptatás, megfázás, fertőzések, csonttörés utáni lábadozás, sebgyógyulás. Mivel a C-vitamin jelentős szabadgyök-megkötő képességgel rendelkezik, csökkenti a DNS-károsodás lehetőségét. Sok enzim aktivitását fokozza, segíti a vasfelszívódást, zsírégetést, cukorbontást. A dohányzás gyorsítja a C-vitamin lebontását, a krónikus alkohol szindrómában pedig a bevitele és a felszívódása is elégtelen.

Mivel vízben oldódó vitamin, túladagolni gyakorlatilag lehetetlen. A nagy dózist, akár napi 4000 mg mennyiséget is jól tolerál a felnőtt szervezet. Ritka mellékhatás lehet ebben az esetben a múló hasmenés. Szintetikus, vegyi úton előállított aszkorbinsav nagy mennyiségű fogyasztása esetében észleltek már vesekő-képződést.

A hosszú időn át megadózisban (>4000 mg) fogyasztott C-vitamin hirtelen, minden átmenetet nélkülöző elhagyása után néhány napig jelentkezhetnek hiánytünetek, de a szervezet általában gyorsan visszaáll „alapállapotba”. Hasonló a helyzet a terhesség alatt megadózist szedő kismamák csecsemőin kialakuló skorbutszerű tünetekkel. Főleg anyatejes táplálás mellett nem szokott különösebb gondot jelenteni.

Nagyon figyeljünk oda arra, hogy magas C-vitamin tartalmú növényeket lehetőleg nyersen fogyasszunk, illetve valódi növényi eredetű készítményeket vásároljunk vitaminpótlásra.

Magas C-vitamin tartalmú növényi táplálékok pl.: paprika, citrusfélék, alma, káposztafélék, brokkoli, eper, málna, szeder, kivi, cékla, sütőtök, paradicsom, füge, petrezselyem, áfonya, acerola, barackfélék.

Egyes források még napi 60-70 mg C-vitamin bevitelét ajánlják, de a növények vitamin telítettsége is egyre inkább csökken, így többet kell pótolnunk. Rohanó, szennyezőanyagokkal telített világunkban a napi 500 mg C-vitamin sem számít soknak. Lábadozáskor, megelőzésképpen felnőttek 1000-3000 mg-ot is fogyaszthatnak. Gyermekeknek az életkoruk, testtömegük alapján lehet meghatározni a szükségletüket. Általában negyede-fele a felnőtt dózisnak.

A P-vitamin egy kevésbé népszerű, de fontos vegyület. Szent-Györgyi Albert a C-vitaminnal egy időben flavonokat is izolált, melyek közül az egyik változat később a P-vitamin nevet kapta. A C-vitaminhoz hasonlóan a hajszálerek rugalmasságát és az egészséges áteresztőképességét biztosítja. Megtalálható a C-vitamint tartalmazó növényekben.

Anyatejben a C- és P vitamin 3-4x magasabb koncentrációban van jelen, mint egyéb állati tejekben. Nagy segítség az újszülöttek, csecsemők növekedésének, immunrendszerének.

A „H”-vitamin, vagyis a biotin enzimek működésében fontos. Részt vesz a szénhidrát- és a zsíranyagcserében. Emberi biotin hiány gyakorlatilag nem alakul ki, kivéve, ha valaki huzamosabb ideig nyers tojás diétán él: hajhullást, nyelvgyulladást, izomfájdalmat, érzékzavarokat tapasztalhat. A húsfélékből bőven fedezhetjük a biotin szükségletünket. Tartós parenterális (szondán át történő) táplálás esetén kifejezetten ajánlom a kiegészítő biotin adását.

Javaslom, hogy a téli időszakban fogyasszunk sok magas C-vitamin tartalmú gyümölcsöt, savanyított káposztát. Szükség esetén válasszunk természetes forrásból származó vitaminkészítményt. Táplálkozzunk továbbra is változatosan. Ne feledjük, hogy a C-vitamin nemcsak az immunrendszert erősíti, hanem az ereket is. Ezen kívül karcsúsít is, hiszen segíti a cukrok és a zsírok lebontását, továbbá fiatalon tart, mert megköti a szabadgyököket.

Dr. Harangozó Helga

 

Újszász 2016©