A vitaminokról könyvek egész sora áll rendelkezésünkre. Megkísérlem összefoglalni jelenlegi tudásunk alapján a helyes táplálkozás szempontjából lényeges információkat. Vegyük át először a vízben oldódó vitaminokat!

A B-VITAMIN CSOPORT hatása sokrétű. A lebontó-, építő-, energiatermelő folyamatokban nélkülözhetetlenek, az idegrendszer optimális működéséhez, a nyálkahártyák és a bőr egészségének fenntartásához szükségesek. Ezen kívül a vérképzésben, gyulladás-mechanizmusban is részt vesznek. Jelentős az antioxidáns hatásuk. Legfontosabb B-vitaminok: B1, B2, B3, B5, B6, B12, folsav. Újabban a B17-vitamin fontosságát is hangsúlyozzák egyes szakemberek, hatásait kutatják.

A B-vitaminok hiányában általános gyengeség, fáradékonyság, érzés-zavarok, bőr- és nyálkahártya elváltozások jelentkeznek, nő a fekélyképződés esélye. Eme vitaminokat a bélbaktériumok is nagy mennyiségben szintetizálják az elő-vitaminokból. Antibiotikus kúra során a megcsappant bélflóra sokkal kevesebb vitamint tud előállítani, maga után vonva az egyes vitaminok hiánytüneteit is. Ezért nagyon fontos antibiotikus kúra mellett a megfelelő vitaminpótlás, valamint a pro- és prebiotikumok szedése.

A B-vitaminok kitűnő forrásai a szárnyas húsok, a tojás, a tejtermékek, a máj, a tengeri halak, a hüvelyes zöldségek, a burgonya, a paradicsom, a spenót, a banán, az avokádó, a hántolatlan gabonák, korpák.

Bizonyos B-vitaminnak különleges hatása van. Pl. a B1-vitamin az idegrendszerünk ép működését segíti. Ezen kívül a szénhidrátok lebontásában is szerepe van, vagyis aki sok finomított cukrot, fehér lisztet fogyaszt, netán túlsúlyos, szervezetének a B1-vitamin iránti igénye megnő. Súlyos hiányállapotban idegszálgyulladás, görcshajlam, hasmenés, hányás, szénhidrát anyagcserezavar fordulhat elő. A kórkép egyik típusában akár jobb szívfél elégtelenség, kisvérköri pangás, vizenyő is kialakulhat.

Krónikus alkoholizmusban egyrészt a vitamin felszívódása, de általában a bevitele is elégtelen, így ebben a betegségben a B1-vitamin hiányának tünetei is megjelennek.

A B2-vitamin a tápanyag lebontás végső fázisában szerepel. Hiányában végső soron a növekedés is zavart szenved gyermekkorban. A bőr nagy felületen hámlik, a nyálkahártyák begyulladnak, mely a szájüregben, száj- környéken jellegzetes, feltűnő elváltozásként jelentkezik. Kevés B2-vitamin bevitel mellett a fogszuvasodás faktorai jobban tudnak érvényesülni.

A B3 hiányában a bőr megvastagszik, érdessé válik, elszíneződik, a nyálkahártyák elvékonyodnak. Jelentkezhetnek idegrendszeri elváltozások, akár az elbutulásig.

Jelentkezhet hasmenés.

A kukorica tartalmaz egy vegyületet, mely gátolja a B3 vitamin fölszívódását, hasznosulását. Ez a hatás szerencsére csak a kukorica mindennapos fogyasztása esetén jelentős.

A B5-vitamin a reklámokból már ismerős. A haj, bőr egészségét javítja. Ennél azonban jelentősebb, hogy hiányában nagyobb valószínűséggel alakul ki vese-, szív-, gerincvelő, tüdőelváltozás.

A B6-vitamin a bélbaktériumok számára is fontos, hogy a többi vitamint elegendő mennyiségben tudják előállítani. Konkrét hiánya nem különíthető el egyértelműen, hanem a többi B-vitamin hiánytüneteivel együtt jelentkezik. Az életkor előrehaladtával a B6-vitamin szintje csökken a szervezetben. Segíti a DNS-javító molekulák működését. Hányingercsillapító áldásos hatását régóta kihasználjuk.

A B12-vitamin nélkülözhetetlen szervezetünk lebontó-felépítő, energiatermelő folyamataiban. Hiányában zavart szenved a nukleinsavak, fehérjék, vörösvértestek képződése. Hosszan tartó hiányállapotban vészes vérszegénység alakulhat ki. (Ez a kórkép akkor is kialakul, ha a gyomor nem termel a B12 felszívódásához szükséges faktort.) Krónikus alkoholizmus, nem megfelelően átgondolt vegetáriánus étrend következtében fordul elő leginkább a B12-vitamin hiánya. Ez az állapot kedvez a daganatok kialakulásának, különösen a fej-nyaki régióban. Emellett összefüggés mutatkozik a hiányállapot és a fogszuvasodás gyakorisága között a szociális helyzettől függetlenül is.

A folsav szintén a B-vitamin csoportba sorolt anyag. Jelentős szerepe van a DNS-javító mechanizmusokban, így a daganatok kivédésében. Az optimális magzati fejlődés érdekében igen fontos a kismamák megfelelő folsav (és egyéb tápanyag) fogyasztása, szükség esetén táplálék kiegészítők segítségével. A folsav hiánya elsősorban helytelenül összeválogatott étrend (akár vegetáriánus) mellett, dohányosoknál, alkohol betegeknél észlelhető.

Van még néhány említésre érdemes vízben oldódó vitamin, melyekről legközelebb írok: pl. a vitatott B17-vitamin, C-, P-, és H-vitamin. Addig is jó egészséget kívánok a kedves Olvasóknak.

Dr. Harangozó Helga

 

Újszász 2016©