Előző cikkemben leírtam a cukorfélék legfőbb jellemzőit. A cukrok energiát adó vegyületek, szükségesek a szervezetünknek, de leginkább az élelmi rostok fogyasztásával járulunk hozzá egészségünkhöz.

Ha az életvitelünkből, esetlegesen valamely anyagcserezavarból adódóan kevesebb energiát használunk föl, mint amennyit elfogyasztunk, egészségkárosodást szenvedhetünk.

Sajnos a „civilizált” világban túl sok finomított cukrot fogyasztunk. Minden kész-, félkész termék, gyakran a kenyerek is tartalmaznak valamennyit belőlük. Már gyermekkorban jócskán kerül finomított cukor az üdítőkkel, nassokkal, süteményekkel terítékre, mint amennyit fel tud dolgozni a fiatal szervezet. Ezt súlyosbítja a mozgáshiány, vagyis a számítógép, tv előtt töltött idő. A sok tanulás szükséges, de lehetőség szerint időnként szabadban végzett tevékenységgel meg kell szakítani.

Az elhízás valószínűleg a 10 legsúlyosabb betegség egyike. Szövődményei: cukorbetegség, magas vérnyomás, szívbetegségek, köszvény, csontritkulás, ízületi fájdalmak és deformitások, nőgyógyászati problémák, daganatok lehetnek.

Az elhízás okának általában a „túlevést” jelölhetjük meg. Akár 50 %-kal több tápanyag kerül be hosszú időn keresztül, mint amennyit föl tud használni a beteg.

Az elhízás szövődményeinek kezelése évente több pénzt emészt föl világszerte, mint a szenvedélybetegek kezelése.

Igen fontos, hogy amíg lehet, kordában tartsuk testsúlyunkat. Bizonyos mértékben befolyásolja az öröklött testalkat, hízásra való hajlam, különböző betegségek, hogy mennyit mutat a mérleg, de a fiatal életkorban megkezdett helyes életmóddal küzdhetünk leginkább a kilók ellen. Orvosi ellenőrzés mellett idősebbek is belevághatnak akár radikális életmódváltásba.

Az ideális testsúly számszerűsíthető. Legegyszerűbben az ún. módosított Broca Index alkalmazható testsúlyunk besorolására:

Ideális testsúly = [Testmagasság (cm) – 100] – ennek a 10 %-a. Nők esetében helyesebb 15 %-ot levonni. Túlsúlynak számít, ha az ideális testsúlynál 20 %-kal több a valós testtömeg. Ez a képlet felnőttek esetében alkalmazható.

A sok cukorfogyasztás, mozgáshiány, antibiotikumok, szteroidok, permetszer maradványok, lég- és vízszennyezettség hozzájárul az immunrendszerünk gyengüléséhez. Elszaporodhatnak kórokozó gombák, melyek kedvelik a savas környezetet (ezt súlyosbítja a cukor túlkínálat).

Egyik legismertebb kórokozó gomba a Candida albicans. Normál esetben is megtalálhatók testünkön, bélrendszerünkben, szájüregünkben, viszont a hasznos baktériumflóra pusztulásával, immunrendszerünk gyengülésével a gombák kikerülnek az ellenőrzés alól. Ún. candidózis, sőt candidiázis alakulhat ki, ha az egész szervezet érintetté válik. Begyulladnak az érintett nyálkahártyák, bőrterületek berepedezhetnek, megjelenhetnek pattanások, kiütések, a körmök elszíneződnek. Hajhullás, korpásodás, rendellenes hajzsírosodás, gyomorégés, puffadás, bélgázosság, kimerültség-érzés, ingerlékenység, felfázásos tünetek, meddőség bizonyos fajtái, allergiák, érzékenységek kialakulása is az elsavasodás és elgombásodás számára írható.

Mivel az immunrendszer is kimerül a gombák elleni harcban, gyakoribbá válnak a bakteriális, vírusos fertőzések is. Emiatt még a középfülgyulladás gyakorisága is megnő gyermekek esetében. Újabban a hiperaktivitás egyik okaként is a candidiázist emlegetik.

A megelőzésben fontos az ideális táplálkozás, sok mozgás, tiszta víz, zöld tea fogyasztása. A kezelés hónapokig tartó kitartó „munka” után hozza meg a várt eredményt.

A cukorbetegség gyakori anyagcsere probléma, melyben a szénhidrátok felhasználása szenved zavart a szervezetben. A hasnyálmirigy által termelt inzulin nevű hormon elégtelensége vagy hiánya okozza a kórosan magas vércukorszintet, cukorvizelést. A cukorbetegségnek több fajtája van, több okból alakulhat ki.

Ebbe a cikkbe ennyi fért bele. Legközelebb folytatom a cukorbetegségek osztályozásával, leírásával és természetesen néhány hasznos javaslattal.

Dr. Harangozó Helga

 

Újszász 2016©