Karácsony és szilveszter után több figyelmet szentelünk testtömegünkre. Bizony előfordul, hogy – látva a mérleg nyelvét –, a fogyókúra is eszünkbe jut.

Néhány népszerű fogyasztó (mód)szer azonban káros. A helyes táplálkozás és a fogyókúra szinte minden ember számára mást jelent, hiszen függ az életkortól, testalkattól, általános egészségi állapottól, a szedett gyógyszerektől és az adott élethelyzettől egyaránt. Minél több problémája van valakinek, annál inkább javasolt a témában jártas szakember segítségét kérni, különösen a fogyókúrához.

Egészséges fiatalként is érdemes helyesen táplálkozni a környezeti ártalmak hatása és az örökölhető egészségi problémák tompítására. A helyes táplálkozás fogalma összefoglalja a táplálék minőségi és mennyiségi paramétereit, sőt a folyadékbevitel kérdését is.

A betegségünk kb. háromnegyedét megisszuk, megesszük. Ezúton is szeretnék néhány jó tanáccsal szolgálni az egészséges tápanyagfogyasztás érdekében.

  • Legyen egyensúlyban a kalória-bevitel a felhasználással! Fogyasszunk naponta kis adagokat, kb. ötször, egyidejűleg pedig mozogjunk többet! Mindenkinek más az ideális ételmennyiség és mozgásforma.
  • Lehetőleg ne hagyjuk ki a reggelit, hiszen szervezetünk energiaellátottsága szempontjából fontos. Tartalmazzon fehérjéket, zsírsavakat és bőségesen élelmi rostokat.
  • Ebédre javaslom a leves- és főzelékféléket, teljes értékű fehérjeforrásokkal kiegészítve (hüvelyes zöldségek, sovány húsok, halak).
  • A vacsora legyen könnyű, valamint a tervezett lefekvés előtt 2-3 órával már ne együnk.
  • Tízóraira, uzsonnára iktassunk be gyümölcsöket, zöldségeket, magvakat!
  • Kerüljük az előre csomagolt kész- és félkész termékeket! Sok sót, zsírt, cukrot, adalékanyagot tartalmaznak, melyek fölöslegesen terhelik szervezetünket.
  • Válasszunk kisebb zsírtartalmú termékeket.
  • Részesítsük előnyben a növényi eredetű olajokat, különösen a magas Omega 3-9 tartalmúakat (olíva, len, tökmag, dió). Ne hevítsük az olajokat, mert rákkeltő anyagok is keletkeznek. A margarinok előnye, hogy nincs bennük koleszterin, viszont rendkívül sok adalékanyagot tartalmaznak.
  • Étkezzünk változatosan! Ez a húsfélékre is vonatkozik. Hetente legalább egyszer érdemes halat készíteni. A szárnyasok, nyúl fogyasztása előnyösebb a sertés- és marhahúsnál. Lehetőleg ne bő zsiradékban süssük meg.
  • Tejtermékeket minden nap fogyaszthatunk, húst hetente kb. háromszor is elegendő.
  • Naponta maximum 3-5 g (1 kiskanálnyi) sót és legfeljebb 60-70 g cukorfélét fogyaszthatnánk összesen, a rejtett forrásokat is beszámítva (pl. felvágott, konzerv).
  • Minden nap igyunk meg kb. 2-3 l folyadékot a testalkatunktól, egészségi állapotunktól, klimatikus viszonyoktól függően! Javaslom a tiszta, szénsavmentes vizet, zöld- és gyógyteákat, természetes gyümölcsleveket.

Mindenkinek személyre szabottan ki lehet számolni pontosan, mennyi fehérjét, zsírt, szénhidrátot, vitamint, ásványi anyagot kell, ill. lehet fogyasztania. Következő cikkeimben az egyes tápanyagfajtákról írok részletesen.

Sikeres, egészséges, fitt új évet kívánok!

Dr. Harangozó Helga

 

Virslis tál

Megcsömörlöttünk a sok finom, nehéz ételtől? Diétázzunk!

Végy: 4 személyre 4 db nagyobb virslit, 60 dkg krumplit, 1 kis fej hagymát (ezt el lehet hagyni, ha valaki nem bírja), 1 pohár joghurtot, 1/2 pohár tejfelt, 4 evőkanál ketchupot, 1 evőkanál Delicatot (só helyett), borsot, majoránnát tetszés szerint.

Elkészítése: A krumplit apró kockára vágjuk, sós vízben félig megfőzzük. (amíg a többi „alkatrészt” előkészítjük).

A virslit vékony karikákra szeleteljük, nem kell megfőzni. A hagymát lereszeljük a citromhéj reszelőn. Összekeverjük a joghurttal, tejfellel, ketchuppel, fűszerekkel. A jénai tál aljára kenünk belőle egy keveset, rárétegezzük a krumplit, ráöntünk a szószból egy keveset, utána virsli réteg következik, ismét szósz, ismét krumpli, majd ismét szósz. A tetejét megszórhatjuk sajttal vagy morzsával, vagy csak így sütőbe tesszük kb.1/2 - 3/4 órára – kinek milyen gyorsan süt a sütője –, amíg az ízek összefőnek. Ugyanezt apróra vágott parizerrel is megcsinálhatjuk. Gazdagíthatjuk konzerv gombával, konzerv kukoricával vagy konzerv borsóval is, de az eredeti leírt recept alapján elkészítve is igen finom. Savanyúsággal tálaljuk.

Jó étvágyat kívánok!

Dr. Szóró Magdolna

 

Újszász 2016©